Svar: Mælkebehov - 7 mdr.
26. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Det lyder rigtig fint med amning og/eller flaske 4 gange dagligt nu hvor din dreng er 7 måneder. Planen for dagen ser således rigtig fin ud og din dreng lyder til at være godt dækket ind.
I forhold til hvor meget mælk du producerer, hvor meget han drikker hos dig af gangen, så er det altid svært at vide, når man ammer. Mælkemængden varierer hele dagen igennem og at kontrol veje barnet efter kun en amning eller at malke ud og se på den mængde der kommer ud der, giver et falsk billede af, hvad der egentlig er i brystet.
Det vil ofte være sådan at barnet får mere end det umiddelbart ser ud til og hvis din dreng har taget godt på, trives og vokser som han skal, så har han højst sandsynligt fået langt mere mælk end 70ml af gangen og gør det sandsynligvis stadig:o)
Hans væskebehov skal jo også dækkes via din mælk og hvis du producerede så lidt som du skriver, så ville han sandsynligvis have manglet væske som lille og det har han jo ikke:o)
Hvorom alting er, så ser planen du har sendt altså rigtig fornuftig ud i forhold til hans alder og det lyder ikke som om at han mangler mælk. Det er rigtig fint at du bruger sødmælk eller mme i madlavningen, så han via grød og mos får lidt ekstra og at du derudover supplerer med en flaske til natten. Ved siden af dette ammes han og kan så drikke vand af kop.
Så fortsæt du roligt den gode gænge og dejligt at han allerede er så godt igang med rugbrød og mere familiemad:o)
Rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske