Svar: Søvnmønster, amning og babymad
27. juli 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Det at din dreng nu begynder at vågne hyppigt om natten, kan godt være et tegn på, at han er ved at være mere sulten og have behov for mere mad. Derfor er det rigtig fint at du har forsøgt at lægge ham så meget til som muligt og da dette ikke har vist sig nok, så også har forsøgt at supplere med en flaske vælling. Det lyder dog som om at han har brug for mere end det og derfor vil det være rigtig fint, hvis du begynder med lidt skemad.
Det tager tid at introducere grød og mos og du kan sagtens bibeholde flaske med vælling til natten ved siden af. Derudover skal du amme ham som du plejer.
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med grød en gang dagligt, gerne i løbet af dagen, f.eks. til frokost eller om formiddagen. Start med få skefulde, 4-5 skefulde af gangen og øg ham så stille og roligt over nogle dage. Når han kan spise 3/4 dl, så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt, hvor det ene måltid så fortsat er grød og det andet måltid, som du så giver om aftenen, er grøntsagsmos. Det kan sagtens tage 3 ugers tid inden du når til det. Som sagt er det vigtigt at gå stille og roligt frem, så hans mave kan nå at følge med. Han er jo stadig ikke så gammel:o)
Det er en god idé at starte med en ren grød, så han lige vender sig til smagen og konsistensen, teknikken osv først og så derefter varierer lidt med lidt forskellig frugtmos som topping.
Giv ham samtidig vand af en kop eller et snapseglas, så han stille og roligt også lærer at drikke det og på den måde.
Det er en god idé at give ham skemad først og så følge efter med et tilbud om bryst. Det at blive ammet lige efter er med til at holde maven igang og han vil samtidig ofte spise samme mængde mælk hos dig som vanligt, hvorfor han stille og roligt vil få mere mæthed fordi grøden kommer oveni. I takt med at han spiser mere og mere skemad, så nedsættes hans mælkebehov automatisk, men tilbuddet er godt at give ham.
En plan for dagen med 1-2 måltider skemad og amning kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Forsøge med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover sin 3 lur
Aften: Her vil du skulle introducere grøntsagsmosen, når det bliver aktuelt, lige nu ammer du bare.
Puttes til natten med en flaske
Sen aften/nat: Amning 1-2 gange efter behov.
Som udgangspunkt skal du altså fortsat regne med ca 6 amninger i døgnet, evt. 5 og så suppl med en flaske vælling til natten.
Hvis du gerne vil nedtrappe amning og gå over til fuld flaske, så vil det være mest hensigtsmæssigt at du stille og roligt fjerner en amning af gangen og erstatter den med flaske. I takt med at din krop mærker at efterspørgslen falder, så producerer du mindre mælk og amningen stopper. Det er hensigtsmæssigt at lade dette ske stille og roligt, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse, fordi du ikke får tømt mælken ud.
Du kan godt give en flaske mme i løbet af dagen, hvis du mener det er nødvendigt, men det vil så naturligt nedsætte din amning på sigt, fuldstændig ligesom flasken om aftenen vil gøre det.
Hvor meget hans mave kan klare må tiden vise, det er forskelligt hvordan børn reagerer på skemad og flaske. Det er dog generelt en god idé ikke at tilbyde alt for meget forskelligt på en gang. Derfor vil det være fint at bibeholde vælling og begynde med grød en gang dagligt og hvorvidt du så vil erstatte en amning med en flaske mme, må tiden vise.
Det er meget vigtigt at hans mave fungerer, ingen børn trives hvis de har problemer med hård mave, det gør ondt, det påvirker deres appetit, de græder, mangler overskud osv. Så maven skal holdes igang. Det vil ofte være en god idé at der ikke går mere end 2 max 3 dage imellem afføringerne, når barnet begynder med skemad og børn der får fuld flaske bør have afføring 1 gang i døgnet. Afføringen skal være blød og let for barnet at komme af med. Hvis barnet har problemer med hård mave kan man se på kostsammensætningen men ofte vil det være nødvendigt og en god idé at give barnet laktulose.
Det er et afføringsmiddel man køber på apoteket.
Nan H.A. 1 og Nan H.A. 2 er begge modermælkserstatninger og det betyder at de er fuldgyldige og at børn kan leve udelukkende af disse to erstatninger. På den måde adskiller Nan-produkterne sig fra de øvrige mme på markedet, hvor nr. 2 er betegnelsen for tilskudsblanding og at barnet således ikke kan leve af dette alene, men at det kan gives som tilskud til anden mad eller mælk. I alderen 4-6 måneder anbefales det således at barnet max tilbydes 2 flasker tilskudsblanding dagligt og vær her opmærksom på at vælling også er en tilskudsblanding.
Hvis barnet trives på Nan 1/Nan H.A. 1 så er der ikke nogen grund til at gå over til Nan 2, når barnet er 4 måneder. Det er dog sådan at de meget sultne børn kan have fordel af Nan 2 fordi noget af laktosen er skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen. Det betyder at Nan 2 mætter mere og derudover indeholder Nan 2 også mere jern. Derudover kan Nan 2 blandes op i koldt vand og er dermed praktisk anvendelig i madlavning.
Forskellen på Nan og Nan H.A. er at proteinerne i Nan H.A. er delvist spaltet, det har en vis betydning i forhold til allergi og samtidig også i forhold til at forebygge forstoppelse.
Det er rigtig fint at du har købt Nan H.A. 1 den kan du roligt bruge og give din dreng. Hvis du vil give ham noget lidt mere mættende eller godt kunne tænke dig at han fik lidt kold mælk som alternativ til sødmælk af en kop, så kan du skifte til Nan H.A 2, når du har brugt Nan H.A. 1, men det er som sagt ikke noget du behøver. Modsat er det heller ikke noget du skal være bekymret over at gøre, da Nan 2 produkterne er fuldgyldige.
Sikke en masse ... håber det er til at holde styr på og at jeg ikke gjorde dig mere forvirret ...?
Med hensyn til at trille, så vil de fleste børn i 4 måneders alderen trille fra mave til ryg og omkring 6 måneders alderen trille fra ryg til mave.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske