Svar: Grød og ondt i maven
27. juli 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Det er svært at vide, hvorfor din datter pludselig reagerer på både vælling og blå allomin, når hun som spæd fik allomin 1 uden problemer .. Du kan naturligvis overveje om du skal forsøge med en 3 type erstatning, for at se om hendes mave bedre tåler dette. Her tænker jeg på f.eks. Nan H.A. 1 eller 2. I Nan H.A. er mælkeproteinerne delvist spaltet og det betyder at nogle børn bedre optager mælken og samtidig har det også en delvis forebyggelse mod allergi. Det er et forsøg værd.
I forhold til introduktion af grød, så lyder det ikke usandsynligt at din datter vil være parat når hun bliver 5 måneder, som du har planlagt og gerne vil. Omkring tidspunktet for introduktion af skemad skriver sundhedsstyrelsen:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen.
Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost."
(citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Når du begynder, så vil det være rigtig fint at starte med lidt grød formiddag eller frokost. Start med 4-5 tsk og ikke mere, heller ikke selvom din datter kan spise mere, så er det vigtigt at du i begyndelsen holder igen og roligt frem. Følg efter med amning, så hjælper det også hendes mave.
Stille og roligt øger du hende i indtag og når hun begynder at kunne spise 3/4-1 dl. så begynder du at give hende 2 gange dagligt. Her kan hun så få grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Vælg altid de milde grød og grøntsagstyper i begyndelsen og varier så stille og roligt i takt med at hun bliver ældre.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske