Brev:
Høreproblemer?
28. juli 2008
Alder:
2 år
Høreproblemer?
Kære Helen
Så har jeg brug for dit input igen. Jeg skrev til dig for et par måneder siden, ang. min datters sprog eller mangel på samme. Hun kunne på det tidspunkt - som 21 mdr. gammel - ca. 10 ord.
Dengang anbefalede du mig at slå koldt vand i blodet, men evt. også at få hende tjekket hos en øre-læge. Vi valgte at se tiden an, men har nu, fordi hendes ordforråd kun er på knapt 20-25 ord, haft en øre-læge til at se på hende. Lægen kunne ikke se at der var noget i vejen, trykket var fint etc., men vi er alligevel blevet sendt videre til børne-audiologisk klinik på vores lokale hospital "nu da mistanken var blevet rejst", som lægen sagde.
Inderst inde tror jeg nok ikke på at hun har en høre-nedsættelse, for hun forstår alt hvad vi siger til hende, har vi indtryk af. Omvendt kan jeg læse mig til at børn nemt kan snyde på den måde, og det ville være så træls, hvis vi mistænkte at der var noget galt, og ikke havde fulgt op på det.
Det skal sige at hun aldrig har haft mellem-ørebetændelse, men døjet en del med sygdom - herunder hyppige forkølelser - i det første halve år af vuggestuen, som du jo har haft fornøjelsen af, i mine tidligere breve :)
Naturligvis kan du ikke se hende, men har du mod på at komme med et kvalificeret gæt, på hvor stressede vi skal være omkring dette? Jeg tænker på høre-apparat etc, og det gør mig naturligvis lidt ked af det.
Sig at jeg pylrer og bekymrer mig for meget, og at hun nok skal komme efter det, så er du sød :)
Bedste hilsner
Ingrids Mor
PS. Jeg glemte at tilføje, at Ingrid blev høre-testet som nyfødt, og at det hele naturligvis den gang var normalt.