Svar: Høreproblemer?
28. juli 2008
Alder:
2 år
Kære Ingrids mor
Du pylrer :o) ... men det skal du gøre og naturligvis skal Ingrid have sine ører undersøgt ordentligt, når I er bekymrede. Det er som du skriver naturligvis vigtigt at få det tjekket og jo før jo bedre, så man hvis det skulle vise sig nødvendigt kan støtte hende så godt som muligt.
Jeg går ud fra at I har fået en henvisning til en audiologisk afdeling, her er ansat personale som er specielt uddannet i at undersøge og vejlede omkring høreproblemer, hørenedsættelse hos børn. Derfor er de naturligvis langt bedre til at vejlede jer end mig.
Man taler normalt om to former for høretab. Det der hedder lydledningstab og perceptionstab. Hvis barnet har lydledningstab, så skyldes det ofte problemer i øregang og mellemøre, hvor perceptionstab skyldes problemer i det indre øre eller hørebaner. Nogle børn har blandede høretab og således problemer med både mellemøre og det indre øre og hvad behandling man vælger at tilbyde barnet afhænger således helt af hvori problemet består.
Hvis der er problemer med lydledningstab, så vil man ofte kunne afhjælpe dette ved operation, er der derimod tale om problemer i det indre øre, så hjælper man med høreapparat. Det er helt utroligt hvad der sker på dette område og man kan i dag få rigtig god hjælp ved høre problemer.
De fleste børn med høreproblemer skyldes arv, men det kan også skyldes komplikationer i forbindelse med fødslen eller i løbet af barnets første levemåned. Der er dog rigtig mange ting som spiller ind.
Jeg kan naturligvis ikke udelukke at jeres lille datter har høreproblemer og du har også ret i at hun godt kan snyde jer. Samtidig tænker jeg dog også at med den alder hun har nu, så lyder det ikke som om at I har en pige der er døv. Hun forstår jer og reagerer hensigtsmæssigt på de ting I siger, hun taler også selv, hendes ordforråd er bare ikke så stort endnu. Derfor kan der være tale om at hun måske har svært ved at høre visse toner.
Vi måler hørelsen i en decibel-skala. Måske kan du huske det fra du selv gik til skolesundhedsplejersken i folkeskolen, så fik du nogle høretelefoner på og skulle sige til, når du hørte toner i henholdsvis højre og venstre øre ...? Hvis man hører lydende i intervallet 0-20 decibel (dB), så er hørelsen normalt. Hører man mellem 20-40 dB så har man en let hørenedsættelse. 40-60 dB moderat hørenedsættelse. 60-80 dB middelsvær hørenedsættelse. 80-100 dB svær hørenedsættelse og over 100 dB betegnes som døv.
Ud fra det du fortæller og dine tidligere breve, de undersøgelser din datter har fået lavet osv. så tænker jeg at hun som udgangspunkt ikke havde høreproblemer da hun blev født, så hvis ikke hun kan høre nu, så er det noget der er kommet til af en eller anden grund. Hun lyder til at kunne høre, men jeg kan naturligvis ikke garantere dig hvor meget.
Som udgangspunkt vil børn med lette/moderate hørenedsættelser få en normal eller næsten normal sprogudvikling. For børn med middelsvære/svære hørenedsættelser er det lidt sværere at spå om fremtiden. Der er jo meget andet end hørelse der spiller ind på hvordan børn klarer sig socialt, kommunikativt osv. og lige nu lyder det som om at Ingrid faktisk klarer sig meget godt:o)
Jeg håber ovenstående giver dig lidt ro, i hvert fald tænker jeg, at det altid er rart at få lidt viden, så er man som forældre langt bedre rustet til at hjælpe sit barn.
Jeg kryser fingre og tror på det bedste og glæder mig til at høre fra dig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske